На головну

Нормативна база                              Мапа сайту

 
 травня 2022 
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 
Пошук
Розширений пошук»
 

 
і

                                  МЛИНІВСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЇ

                            

             35100 смт Млинів, вул. Народна, 1,  тел.факс (03659)6-45-85, e-mail: mlunrda@rv.gov.ua

і
Методичні рекомендації щодо здійснення соціально-педагогічної роботи та соціально-правового захисту дітей, які потрапили в складні життєві обставини


Методичні рекомендації

щодо здійснення соціально-педагогічної роботи та  соціально-правового захисту дітей, СЏРєС– потрапили РІ складні життєві обставини

 

Соціально-педагогічна робота та соціально-правовий захист дітей, СЏРєС– потрапили РІ складні життєві обставини, здійснюється Сѓ закладах освіти РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ РљРѕРЅРІРµРЅС†С–С— РћРћРќ РїСЂРѕ права дитини, Сімейного кодексу України, Законів України «Про РѕС…РѕСЂРѕРЅСѓ дитинства», «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про попередження насильства РІ сім’ї», «Про соціальну роботу Р· дітьми та молоддю», «Про соціальні послуги», «Про СЃРїСЂРёСЏРЅРЅСЏ соціальному становленню та розвитку молоді РІ Україні», «Про органи С– служби для дітей та спеціальні установи для дітей», «Про забезпечення організаційно-правових СѓРјРѕРІ соціального захисту дітей-СЃРёСЂС–С‚ та дітей, позбавлених батьківського піклування», «Про РѕСЃРЅРѕРІРё соціального захисту бездомних громадян С– безпритульних дітей», доручення Кабінету міністрів України РІС–Рґ 26.04.2011СЂ. в„– 19632/1/1-11, доручення заступника голови обласної державної адміністрації РІС–Рґ 13.05.2011СЂ.в„–172/01 – 61/11та заступника голови районної державної адміністрації РІС–Рґ 02.06.2011СЂ. в„– 02-30/2314/11.

За визначенням Закону України «Про соціальні послуги» складними визначаються такі життєві обставини, що об'єктивно порушують нормальну життєдіяльність особи, наслідки яких вона не може подолати самостійно (інвалідність, часткова втрата рухової активності у зв'язку із станом здоров'я, самотність, сирітство, безпритульність, відсутність житла або роботи, насильство, зневажливе ставлення та негативні стосунки в сім'ї, малозабезпеченість, психологічний чи психічний розлад, стихійне лихо, катастрофа тощо).

Важливу роль Сѓ соціалізації дитини, С—С— гармонійному розвитку відіграє СЂРѕРґРёРЅР°. Проте РІ Україні збільшується кількість сімей, СЏРєС– потрапили Сѓ складні життєві обставини. Р—Р° РІРёР·РЅР°С‡РµРЅРЅСЏРј, СЃС–Рј'СЏ,  що  перебуває  Сѓ  складних  життєвих  обставинах,  –  це  СЃС–Рј'СЏ,  СЏРєР° втратила СЃРІРѕС— РІРёС…РѕРІРЅС– можливості через виникнення таких  СѓРјРѕРІ, що  порушують  нормальну  життєдіяльність  РѕРґРЅРѕРіРѕ  або  кількох  членів  СЃС–Рј'С—, наслідки СЏРєРёС… РІРѕРЅРё РЅРµ можуть подолати самостійно. Такі СЃС–Рј'С— поділяються РЅР° три РіСЂСѓРїРё :

-  СЃС–Рј'С—,  Сѓ  СЏРєРёС…  виникли  проблеми  через  матеріальні  труднощі,  Р°  саме: внаслідок  безробіття,  відсутності  житла,  необхідності  лікування  членів  СЂРѕРґРёРЅРё.  Особливо  гостро  ця  проблема  постає  для багатодітних  сімей,  РѕРґРёРЅРѕРєРёС…  матерів  (батьків),  Сѓ  СЃС–Рј'СЏС…,  РґРµ  РѕРґРёРЅ Р· батьків втратив працездатність через С…РІРѕСЂРѕР±Сѓ, РІРёРїСѓСЃРєРЅРёРєС–РІ інтернатних закладів, малозабезпечених СЂРѕРґРёРЅ;

СЃС–Рј'С—,  Сѓ  СЏРєРёС…  виникли  складнощі  через  юридичні  проблеми,  Р°  саме: через необізнаність щодо СЃРІРѕС—С… прав та обов’язків, брак коштів РЅР° відновлення  документів  (РїСЂРѕРїРёСЃРєРё,  свідоцтва  РїСЂРѕ  народження, оформлення аліментів) тощо;

 - СЃС–Рј'С—, РІ СЏРєРёС… виникли психологічні проблеми. Наприклад, Р· РїСЂРёРІРѕРґСѓ труднощів  перехідного РІС–РєСѓ дитини, РїСЂРё повторному шлюбі матері чи батька, Сѓ разі гіперконтролю Р· Р±РѕРєСѓ батьків, незадоволення потреби РІ спілкуванні,  насильства  Р·  Р±РѕРєСѓ РѕРґРЅРѕРіРѕ Р· членів СЂРѕРґРёРЅРё, бездоглядності дитини. 

До переліку  СЃРєР»Р°РґРЅРёС… життєвих обставин відноситься:

-   Р¶РѕСЂСЃС‚РѕРєРµ поводження Р· дитиною (недбале ставлення РґРѕ дитини, С—С— бездоглядність, РІ тому числі залишення дитини РІ небезпеці, насильство), насильство РІ сім’ї, експлуатація дитини, втягування С—С— Сѓ жебрацтво або протиправну діяльність, заохочення дитини РґРѕ споживання алкоголю, наркотичних речовин;

  Р·Р°Р»РёС€РµРЅРЅСЏ дитини без батьківського піклування внаслідок розладу Р·РґРѕСЂРѕРІ'СЏ батьків, РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють, направлення С—С… РЅР° довготривале стаціонарне лікування чи реабілітацію, зникнення батьків, РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють, без вісти, С—С…РЅС” СѓРІ'язнення, постійна Р·РјС–РЅР° проживання сім’ї, що призводить РґРѕ погіршення стану Р·РґРѕСЂРѕРІ'СЏ  дитини, смерть батьків;

-   РїСЂРѕР¶РёРІР°РЅРЅСЏ СЃС–Рј'С— Сѓ непридатних для життя умовах, тривалий конфлікт Сѓ СЂРѕРґРёРЅС–;

-   РїСЂРѕСЏРІРё девіантної поведінки дитини (асоціальної,  кримінальної, аморальної, аутодеструктивної – суїцидальної, віктимної, адиктивної);

-   РїРµСЂРµР±СѓРІР°РЅРЅСЏ дитини РІ екстремальній життєвій ситуації (РІ Р·РѕРЅС– міжетнічних чи міжрелігійних конфліктів, аварій, катастроф, Р·Р±СЂРѕР№РЅРёС… конфліктів) тощо.

Жорстоке поводження вЂ“ Р±СѓРґСЊ-СЏРєС– СѓРјРёСЃРЅС– РґС–С— фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини стосовно іншої, якщо ці РґС–С— порушують С—С— конституційні права, СЃРІРѕР±РѕРґРё СЏРє людини та громадянина С– наносять С—Р№ моральну травму, шкоду Р№РѕРіРѕ фізичному чи психічному здоров’ю (стаття 1 Закону України «Про попередження насильства РІ СЃС–Рј'С—В»).

Недбале ставлення РґРѕ дитини РїРµСЂРµРґР±Р°С‡Р°С” С‚аку поведінку батьків (РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють), СЏРєР° призводить РґРѕ СЃРІС–РґРѕРјРѕРіРѕ або неусвідомленого незадоволення дорослими життєво важливих потреб дитини, пов’язаних Р· С—С— виживанням, здоров’ям та повноцінним розвитком.

Бездоглядність вЂ“ РІС–дсутність або недостатність контролю Р·Р° поведінкою або заняттями дітей С– підлітків, РІРёС…РѕРІРЅРѕРіРѕ впливу РЅР° РЅРёС… Р· Р±РѕРєСѓ батьків або РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють.

Поняття «педагогічна занедбаність» розглядається СЏРє відхилення РІС–Рґ РЅРѕСЂРјРё РІ моральній свідомості, поведінці та навчанні, зумовлені недоліками виховання Сѓ сім’ї, закладах освіти, але РѕСЃРЅРѕРІРЅР° увага звертається РЅР° недостатній рівень вихованості дитини Сѓ сім’ї. 

Фізичне насильство над дитиною вЂ“ РґС–С— С–Р· застосуванням фізичної сили стосовно дитини, направлені РЅР° спричинення С—Р№ фізичного страждання, що заборонені законом. Фізичне насильство РІ СЃС–Рј'С— передбачає СѓРјРёСЃРЅРµ нанесення РѕРґРЅРёРј членом іншому РїРѕР±РѕС—РІ, тілесних ушкоджень, що може призвести РґРѕ смерті, порушення фізичного або психічного Р·РґРѕСЂРѕРІ'СЏ, посягання РЅР° Р№РѕРіРѕ честь С– гідність.

Сексуальне насильство Р°Р±Рѕ розбещення вЂ“ протиправне посягання однієї РѕСЃРѕР±Рё РЅР° статеву недоторканість іншої, РґС–С— сексуального характеру стосовно дитини, що проявляються СЏРє зґвалтування, сексуальні домагання, непристойні пропозиції, Р±СѓРґСЊ-СЏРєС– образливі РґС–С— сексуального характеру.

Психологічне насильство вЂ“ вплив однієї РѕСЃРѕР±Рё (РіСЂСѓРїРё РѕСЃС–Р±) РЅР° РїСЃРёС…С–РєСѓ дитини, використовуючи словесні образи, РїРѕРіСЂРѕР·Рё, переслідування, залякування, критику, маніпуляції, що може призвести РґРѕ виникнення Сѓ дитини пригніченого або хронічного тривожного стану, затримки чи відставання психоемоційного, когнітивного, соціального та фізичного  розвитку тощо. 

Педагогічні працівники закладів освіти мають чітко знати, Р·Р° СЏРєРёРјРё ознаками, можна виявити дитину та вилучити С–Р· ситуації жорстокого поводження Р· нею. Р’иявити дитину, СЏРєР° опинилась Сѓ складних життєвих обставинах, неважко. Визначено ознаки, СЏРєС– можуть вказувати РЅР° зазнавання дитиною жорстокого поводження та потребують негайного реагування Р· Р±РѕРєСѓ працівників закладу освіти.

Ознаки фізичного насильства:

-        Р·РјС–щення суглобів (РІРёРІРёС…Рё), переломи кісток, гематоми, РїРѕРґСЂСЏРїРёРЅРё;

-        СЃРёРЅС†С– РЅР° тих частинах тіла, РЅР° СЏРєРёС… РІРѕРЅРё РЅРµ РїРѕРІРёРЅРЅС– з’являтися, коли дитина грається (наприклад, РЅР° щоках, очах, губах, вухах, сідницях, передпліччях, стегнах, кінчиках пальців тощо);

-        СЂРІР°РЅС– рани С– переломи РІ області обличчя, травматична втрата Р·СѓР±С–РІ;

-        С‚равми РѕРєР° (крововиливи, відшарування сітківки тощо);

-        Р·Р°Р±РёС‚С– місця РЅР° тілі, голові або сідницях, СЏРєС– мають виразні контури предмета (наприклад, пряжки ременя, лозини);

-        СЂР°РЅРё С– синці Сѓ СЂС–Р·РЅРёС… фазах загоєння РЅР° СЂС–Р·РЅРёС… частинах тіла (наприклад, РЅР° СЃРїРёРЅС– та РіСЂСѓРґСЏС… одночасно);

-        СЃР»С–РґРё РІС–Рґ СѓРєСѓСЃС–РІ;

-        РЅРµР·РІРёС‡РЅС– РѕРїС–РєРё (цигаркою або гарячим РїРѕСЃСѓРґРѕРј);

-        СЃРєР°СЂРіРё дитини РЅР° головний біль, біль Сѓ животі, зовнішні запалення органів сечовивідної С– статевої систем;

-        РїСЂР°РіРЅРµРЅРЅСЏ дитини приховати травми та обставини С—С… отримання (РІС–РґРјРѕРІР° дитини роздягатись; носити РѕРґСЏРі, що РЅРµ відповідає сезону);

-        РїРѕРІС–домлення дитини, що батьки, інші члени сім’ї застосовують РґРѕ неї, або іншої дитини фізичне насильство, погрожують вигнати Р· РґРѕРјСѓ, перемістити РґРѕ іншого місця проживання (віддати РґРѕ інтернатного закладу, влаштувати РґРѕ лікарні, помешкання інших родичів тощо),  РїСЂРѕ наявність небезпеки Р· Р±РѕРєСѓ тварин, що утримуються Сѓ неї РІРґРѕРјР°.

Ознаки сексуального насильства:

-                Р·РЅР°РЅРЅСЏ термінології та жаргону, зазвичай РЅРµ властивих дітям РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ РІС–РєСѓ;

-        РІРёСЃРёРїРё та/або кровотечі РІ області паху, геніталій;

-        Р·Р°С…ворювання, що передаються статевим шляхом;

-        РґРёС‚яча або підліткова проституція;

-        РІР°РіС–тність;

-        РІС‡РёРЅРµРЅРЅСЏ сексуальних злочинів;

-        СЃРµРєСЃСѓР°Р»СЊРЅС– домагання РґРѕ дітей, підлітків, дорослих;

-        РЅРµСЂРѕР·Р±С–рлива та/або активна сексуальна поведінка;

-        РЅР°РґРјС–СЂРЅР° самостимуляція геніталій;

-        СЃС‚ворення та реалізація дитиною сексуальних сценаріїв РІ іграх Р·Р° РґРѕРїРѕРјРѕРіРѕСЋ іграшок та ляльок;

-        СѓРЅРёРєРЅРµРЅРЅСЏ контактів Р· ровесниками;

-        РІС–дсутність догляду Р·Р° СЃРѕР±РѕСЋ;

-                СЃРёРЅРґСЂРѕРј «брудного тіла»: постійне настирливе перебування Сѓ ванній, РїС–Рґ душем;

-        Р±РѕСЏР·РЅСЊ чоловіків, конкретних людей;

-        СЃРёРЅС†С– РЅР° внутрішній стороні стегон, РЅР° РіСЂСѓРґСЏС… С– сідницях, людські СѓРєСѓСЃРё.

Ознаки психологічного насильства:

-        Р·Р°РјРєРЅСѓС‚ість, тривожність, страх, або навпаки, демонстрація РїРѕРІРЅРѕС— відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;

-        РЅРµРІСЂС–вноважена поведінка;

-        Р°РіСЂРµСЃРёРІРЅРѕСЃС‚СЊ, напади люті, схильність РґРѕ руйнації, нищення, насильства;

-        СѓРїРѕРІС–льнене мовлення, нездатність РґРѕ навчання, відсутність знань РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ РІС–РєСѓ (наприклад, невміння читати, писати, рахувати);

-        СЃРёРЅРґСЂРѕРј «маленького дорослого» (надмірна зрілість та відповідальність);

-                СѓРЅРёРєР°РЅРЅСЏ однолітків, бажання спілкуватися та гратися Р·С– значно молодшими дітьми;

-        Р·Р°РЅРёР¶РµРЅР° самооцінка, наявність почуття РїСЂРѕРІРёРЅРё;

-        С€РІРёРґРєР° стомлюваність, знижена спроможність РґРѕ концентрації уваги;

-        РґРµРјРѕРЅСЃС‚рація страху перед РїРѕСЏРІРѕСЋ батьків та/або необхідністю йти РґРѕРґРѕРјСѓ, небажання йти РґРѕРґРѕРјСѓ;

-        СЃС…ильність РґРѕ «мандрів», бродяжництва;

-        РґРµРїСЂРµСЃРёРІРЅС– розлади;

-        СЃРїСЂРѕР±Рё самогубства, саморуйнівна поведінка;

-        РІР¶РёРІР°РЅРЅСЏ алкоголю, наркотиків, токсичних речовин;

-        РЅР°СЏРІРЅС–сть стресопохідних розладів РїСЃРёС…С–РєРё, психосоматичних С…РІРѕСЂРѕР±;

-        РЅР°СЃРёР»СЊСЃС‚РІРѕ стосовно тварин чи інших живих істот;

-                РїСЂРёРЅР°Р»РµР¶РЅС–сть батьків, РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють, РґРѕ деструктивних релігійних сект.

Ознаки економічного насильства, занедбання дитини:

-        РїРѕСЃС‚С–Р№РЅРµ голодування через нестачу їжі;

-        РІР°РіР° дитини РІ значній РјС–СЂС– РЅРµ відповідає С—С— РІС–РєРѕРІС–Р№ РЅРѕСЂРјС– (Р·Р° визначенням медичного працівника);

-        С‡Р°СЃС‚С– запізнення РґРѕ школи, Р±СЂСѓРґРЅРёР№ РѕРґСЏРі, одягання РЅРµ Р·Р° РїРѕРіРѕРґРѕСЋ;

-        РїСЂРѕРїСѓСЃРєРё занять Сѓ школі;

-        РІС‚омлений С– хворобливий вигляд;

-        Р·Р°РіР°Р»СЊРЅР° занедбаність;

-        РЅРµСЃС‚ача необхідного медичного лікування (дитину РЅРµ водять РґРѕ лікаря), неліковані Р·СѓР±Рё;

-        Р·Р°Р»РёС€РµРЅРЅСЏ дитини батьками РїС–Рґ наглядом незнайомих РѕСЃС–Р± (РІ тому числі, СЏРєС– перебувають Сѓ стані алкогольного або наркотичного сп’яніння);

-        Р·Р°Р»РёС€РµРЅРЅСЏ дитини дошкільного РІС–РєСѓ без догляду РІРїСЂРѕРґРѕРІР¶ тривалого часу СЏРє Сѓ помешканні, так С– РЅР° вулиці, РІ тому числі С–Р· сторонніми особами;  

-        РІС–дсутність іграшок, книжок, розваг тощо;

-        Р°РЅС‚исанітарні СѓРјРѕРІРё проживання, відсутність постільної білизни (або постільна білизна рвана та Р±СЂСѓРґРЅР°), засобів гігієни;

-        РЅС–гті, волосся Сѓ дитини нестрижені С– Р±СЂСѓРґРЅС–;

-        Сѓ дитини постійні інфекції, спричинені браком гігієни;

-        Р·Р°Р»СѓС‡РµРЅРЅСЏ дитини РґРѕ  трудової діяльності дитини (Р· порушенням чинного законодавства);

-        РґРёС‚РёРЅР° жебракує, втікає Р· РґРѕРјСѓ;

-        РІС–дставання дитини РІ розвитку (фізичному, емоційному розвитку, розвитку РґСЂС–Р±РЅРѕС— моторики, пізнавальних здібностей, соціальних навичок та навичок міжособистісного спілкування) внаслідок педагогічної занедбаності.

Вихователі, класоводи, класні керівники, куратори, керівники гуртків мають звертати увагу на ознаки, що вказують на ймовірність виникнення ризиків для життя, здоров'я та розвитку дитини. Такими ризиками є ситуації, коли батьки або особи, які їх замінюють:

-        РЅРµ цікавляться навчальною діяльністю дитини, вихованням РІ дошкільному навчальному закладі (РЅРµ відвідують батьківських Р·Р±РѕСЂС–РІ, РЅРµ контактують Р· педагогами закладу, РЅРµ готують дитину РґРѕ участі Сѓ позаурочних та позашкільних заходах);

-        РїС–Рґ час відвідування навчального закладу перебувають Сѓ стані алкогольного СЃРї'СЏРЅС–РЅРЅСЏ або РїС–Рґ дією наркотичних речовин. Наявні повідомлення дітей, РѕСЃС–Р±, знайомих С–Р· СЃС–Рј'єю, РїСЂРѕ факти надмірного вживання алкоголю, наркотичних речовин, схильності РґРѕ азартних С–РіРѕСЂ та відвідування С–РіСЂРѕРІРёС… клубів;

-        СЃРёСЃС‚ематично проявляють агресивну поведінку РґРѕ працівників закладу освіти, батьків інших дітей;

-                С–гнорують рекомендації  працівників  закладу освіти щодо виховання дитини, що призводить або може призвести РґРѕ затримки С—С— розвитку, погіршення емоційного стану, Р·РґРѕСЂРѕРІ'СЏ, соціальної ізоляції та інших несприятливих наслідків;

-        РЅРµ дотримуються санітарно-гігієнічних РЅРѕСЂРј та правил безпечної поведінки (що призводить РґРѕ виникнення СЂРёР·РёРєСѓ інфікування дитини);

-        РјР°СЋС‚СЊ ознаки пригніченого психоемоційного стану, розладів психічного здоров’я, суїцидальної поведінки, що ускладнює процес догляду та виховання дитини; 

-        РЅРµ забезпечують необхідного медичного догляду Р·Р° дитиною, що може призвести РґРѕ серйозних порушень здоров’я;

-        Р¶РѕСЂСЃС‚РѕРєРѕ поводяться Р· членами СЃС–Рј'С— (РѕРґРЅРёРј С–Р· батьків, іншою дитиною, іншою РѕСЃРѕР±РѕСЋ), Р· домашніми тваринами;

-        РґРѕРїСѓСЃРєР°СЋС‚СЊ перебування РІ помешканні, РґРµ проживає дитина, сторонніх РѕСЃС–Р±, схильних РґРѕ вживання алкоголю, наркотичних речовин;

-        РЅРµ забезпечують дитину кишеньковими коштами; 

-        РїРµСЂРµРєР»Р°РґР°СЋС‚СЊ відповідальність Р·Р° догляд Р·Р° молодшими дітьми РЅР° інших.

Діти мають:

-        Р·РЅРёР¶РµРЅСѓ здатність контролювати СЃРІРѕСЋ поведінку;

-        РґРµРјРѕРЅСЃС‚ративну хоробрість;

-        Р°РіСЂРµСЃС–СЋ стосовно інших дітей або дорослих;

-        РѕР·РЅР°РєРё бродяжницва;

-        Р±Р°Р¶Р°РЅРЅСЏ С– Р·РјРѕРіСѓ перебувати Сѓ вечірній С– нічний час РЅР° вулиці без СЃСѓРїСЂРѕРІРѕРґСѓ дорослих, відвідувати РєРѕРјРївЂ™СЋС‚ерний клуб.

Педагоги, медичний та господарський персонал закладу РїСЂРё виявленні ознак чи факторів, що можуть вказувати РЅР° складні життєві обставини або  СЂРёР·РёРєРё щодо С—С… виникнення стосовно дитини, передають керівнику або визначеному РІ закладі координатору Р· протидії насильства над дітьми інформацію РїСЂРѕ  дитину Р· метою планування подальших РґС–Р№ щодо С—С— захисту.Працівники закладу освіти мають звертати увагу С– РЅР° інші ознаки чи фактори, СЏРєС– С” специфічними для конкретної ситуації та несуть можливу загрозу дитині.

Узакладі освіти формується та поновлюється банк даних про дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах (Додаток 1). Відповідальним за формування банку даних та передачу зазначеної інформації до районного відділу освіти є соціальний педагог.

Керівником навчального закладу із числа заступників директора призначається координатор з протидії насильства над дітьми,який здійснює загальну координацію діяльності закладу щодо роботи з дитиною, яка має ознаки складних життєвих обставин або ризиків їх настання, а також координацію профілактичної роботи в закладі щодо запобігання насильства над дітьми. Координатор складає план роботи закладу щодо попередження насильства, захисту прав дітей.

РЈ СЂР°Р·С– отримання інформації РїСЂРѕ дитину, СЏРєР° має ознаки складних життєвих обставин, координатор Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” такі заходи (залежно РІС–Рґ ситуації):

-        РѕС†С–РЅСЋС” ситуацію, потреби дитини РЅР° РѕСЃРЅРѕРІС– проведення бесіди Р· дитиною, С—С— батьками, іншими особами, працівниками закладу, РІС–Рґ СЏРєРёС… надійшла інформація;

-        Р°РЅР°Р»С–Р·СѓС” отриману інформацію щодо дитини та виділяє Р№РјРѕРІС–СЂРЅС– СЂРёР·РёРєРё РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ переліку ознак та факторів;

-        РєРѕРѕСЂРґРёРЅСѓС” діяльність тимчасової команди індивідуальної підтримки дитини, СЏРєР° формується керівником закладу;

-        РІРµРґРµ журнал обліку РїРѕРІС–домлень РїСЂРѕ виявлену дитину чи сім’ю Р· дитиною/дітьми, СЏРєР° має ознаки складних життєвих обставин (Додаток 2);

-        РїСЂРѕРІРѕРґРёС‚СЊ моніторинг ефективності заходів щодо усунення складних життєвих обставин, РІ СЏРєРёС… опинилася дитина, результативності просвітницької та профілактичної роботи;

-        РіРѕС‚СѓС” та направляє повідомлення РїСЂРѕ дитину, СЏРєР° опинилася РІ складних життєвих обставинах (Додаток 3), РґРѕ РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ підрозділу районної державної адміністрації, РІРёРєРѕРЅРєРѕРјСѓ РјС–СЃСЊРєРѕС— ради.

До служби у справах дітей звертаються у разі виявлення фактів щодо:

відсутності у дитини свідоцтва про народження, порушення прав дитини на житло, майно, отримання загальної середньої освіти та інших прав;

смерті батьків;

залишення дитини без батьківського піклування внаслідок направлення батьків РЅР° довготривале стаціонарне лікування, невідкладної госпіталізації, СѓРІ'язнення, зникнення безвісти, РІС–Рґ'С—Р·РґСѓ РЅР° заробітки РЅР° тривалий термін тощо; 

фізичного, психологічного, сексуального, економічного насильства над дитиною, систематичного недбалого ставлення РґРѕ дитини Р· Р±РѕРєСѓ батьків, РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють, РІ тому числі залишення дитини  без догляду або Сѓ ситуації небезпеки;

залежності батьків, осіб, які їх замінюють, від алкоголю, наркотичних речовин, азартних ігор;

наявності Сѓ батьків дитини, РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють, ознак  розладів психічного здоров’я, що впливають РЅР° С—С…РЅСЋ спроможність забезпечити належний догляд Р·Р° дитиною;

експлуатації дитини, втягнення її до жебракування, заохочення до вживання алкоголю, наркотичних речовин;

проживання дитини в антисанітарних умовах, що може призвести до погіршення стану її здоров'я;

частих випадків перебування в помешканні, де проживає дитина, сторонніх осіб з метою вживання алкоголю, наркотичних речовин;

занедбаного зовнішнього вигляду дитини;

систематичногонедотримання батьками, особами, які їх замінюють, санітарно-гігієнічних норм (брудні шкіра, волосся, одяг, білизна дитини);

недостатнього харчування дитини;

залишення дитиною постійного сімейного помешкання без згоди батьків, осіб, які їх замінюють;

самовільного залишення дитиною навчального закладу (систематичні порушення шкільної дисципліни);

самостійного проживання дитини в помешканні без дорослих.

До центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді звертаються у разі виявлення:

вагітності дитини; 

відсутності участі та контролю батьків питань, пов’язаних з навчанням дитини, вихованням у дошкільному навчальному закладі (невиконання дитиною домашніх завдань, часті випадки неготовності дитини до занять, псування підручників та відсутність шкільного приладдя, невідвідування батьківських зборів тощо);

ознак, які вказують на загальну затримку розвитку, педагогічну занедбаність дитини внаслідок нездатності батьків, осіб, які їх замінюють, забезпечити якісний догляд за нею;

систематичногопропуску дитиною навчання;

випадків вживання  дитиною алкоголю, наркотичних речовин;

ознак, які вказують на те, що мати, батько дитини, інший дорослий член сім'ї родини тривалий час перебуває у пригніченому емоційному стані, що впливає на їхню здатність забезпечити належний догляд дитини.

Невідкладно повідомляє відділ кримінальної міліції у справах дітей у разі виявлення фактів про те, що:

батьки дитини, інші особи залучають дитину до праці, яка є шкідливою для її здоров’я, заважає навчанню, пов’язана з продажем алкоголю, наркотичних речовин тощо;

батьки дитини, інші особи заохочують дитину до вживання алкоголю, наркотичних речовин;

батьки дитини, інші особи втягують або примушують дитину до жебракування, крадіжок тощо.

дитина зазнає фізичного, сексуального, психологічного, економічного насильства.

Направляє дитину РґРѕ закладу РѕС…РѕСЂРѕРЅРё здоров’я Сѓ СЃСѓРїСЂРѕРІРѕРґС– працівника закладу освіти (класного керівника, вихователя, вчителя або медичної сестри) Сѓ разі виявлення потреби дитини Сѓ негайному чи додатковому медичному огляді, лікуванні.

РЈ СЂР°Р·С– потрапляння дитини Сѓ складні життєві обставини чи РїСЂРё виявленні ознак, факторів, що можуть вказувати РЅР° СЂРёР·РёРєРё щодо С—С… виникнення, адміністрація закладу має дотримуватись наступного алгоритму РґС–Р№:

-        РІРёРІС‡РµРЅРЅСЏ ситуації стосовно дитини, СЏРєР° потребує захисту, та проведення заходів Р· попередження, усунення загрози життю С– здоров’ю дитини;

-        Р·Р°РїРѕС‚реби – проведення медичного огляду дитини чи направлення С—С— РґРѕ закладу РѕС…РѕСЂРѕРЅРё здоров’я,

-        РЅР°РїСЂР°РІР»РµРЅРЅСЏ інформації РґРѕ служб, СЏРєС– забезпечують соціально-правовий захист дітей, районного, РјС–СЃСЊРєРѕРіРѕ відділу, управління освіти;

-        С„ормування Р· числа працівників закладу тимчасової команди індивідуальної підтримки дитини(для роботи Р· окремим випадком), визначення повноважень членів команди та відповідальності Р·Р° проведення діагностики ситуації, оцінки потреб дитини, СЏРєР° потрапила РІ складні життєві обставини, забезпечення реалізації заходів індивідуального плану роботи Р· дитиною;

-        СЂРѕР·СЂРѕР±Р»РµРЅРЅСЏ індивідуального плану роботи Р· дитиною, СЏРєР° має ознаки потрапляння Сѓ складні життєві обставини;

-        РјР°РєСЃРёРјР°Р»СЊРЅРµ залучення РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… спеціалістів суміжних галузей місцевого, районного та обласного СЂС–РІРЅС–РІ для реалізації індивідуального плану роботи Р· дитиною та С—С— сім’єю;

-        Р·Р°Р±РµР·РїРµС‡РµРЅРЅСЏ ефективної взаємодії працівників закладу освіти, спрямованої РЅР° раннє виявлення кожної дитини, СЏРєР° має ознаки перебування Сѓ складних життєвих обставинах, та надання С—Р№ необхідної РґРѕРїРѕРјРѕРіРё РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ потреб;

-        СЃС‚ворення СѓРјРѕРІ для реалізації заходів, визначених індивідуальним планом.

РљСЂС–Рј того, РєРµСЂС–РІРЅРёРє закладу освіти, Сѓ разі необхідності, Р±РµСЂРµ участь Сѓ СЃРѕС†С–альному інспектуванні, СЏРєРµ  Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” центр соціальних служб для СЃС–Рј'С—, дітей та молоді спільно Р·С– службою Сѓ справах дітей та Р· іншими суб’єктами соціальної роботи.

Зметою Р·Р°Р±РµР·РїРµС‡РµРЅРЅСЏ комплексної оцінки потреб дитини, РїСЂРёР№РЅСЏС‚тя рішення РІ С—С— інтересах, Р·РґС–йснення соціально-педагогічного та психологічного СЃСѓРїСЂРѕРІРѕРґСѓ Сѓ закладі освіти створюється С‚имчасова команда індивідуальної підтримки дитини (далі – тимчасова команда).

До складу тимчасової команди можуть входити координатор Р· питань протидії насильству над дітьми, представники адміністрації закладу, соціальний педагог, практичний  психолог, класний керівник, вихователь, медичний працівник, інші фахівці. Діяльність команди завершується після прийняття рішення РїСЂРѕ недоцільність або неможливість С—С— подальшої роботи Р· випадком Сѓ зв’язку Р· відсутністю СЂРёР·РёРєС–РІ для життя С– здоров’я дитини, закінченням навчання дитини Сѓ закладі, переведенням С—С— РґРѕ іншого закладу тощо. РЈ випадку переведення дитини РґРѕ іншого закладу інформація стосовно дитини та С—С— сім’ї має бути передана РґРѕ центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Робота тимчасової команди організовується з урахуванням інтересів та прав дитини, згоди членів сім'ї на здійснення індивідуального супроводу дитини (виключенням є випадки, коли родина є фактором ризику). Супровід дитини має бути комплексним, із залученням ресурсів сім’ї, закладу освіти та громади, базуватися на індивідуальному підході до розгляду випадку.

При вивченні ситуації, визначенні потреб дитини та її сім’ї, прийнятті необхідних рішень тимчасова команда розглядає наступне:

-        С–сторію перебування дитини РІ закладі освіти (термін перебування, контакти РјС–Р¶ закладом та сім’єю дитини);

-        С–нформацію щодо самої дитини (РІС–Рє, характеристика поведінки, стосунки Р· іншими дітьми та працівниками закладу освіти, виявлені РѕР·РЅР°РєРё чи фактори, що можуть вказувати РЅР° складні життєві обставини або СЂРёР·РёРєРё щодо С—С… виникнення);

-        С–нформацію щодо сім’ї дитини (наявність Сѓ дитини батьків або РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… заміняють, братів, сестер, інших родичів, С—С…РЅС” місце проживання (перебування), СЃРїРѕСЃС–Р± життя тощо);

-        РІС–домості РїСЂРѕ житлово-побутові СѓРјРѕРІРё сім’ї;

-        РІС–домості РїСЂРѕ потребу дитини Сѓ правовому захисті (наприклад, відсутність Сѓ дитини свідоцтва РїСЂРѕ народження);

-                С–ншу релевантну інформацію, СЏРєР° може бути важливою для прийняття рішення.

Зазначена інформація заноситься до індивідуальної картки дитини (Додаток 4). Індивідуальну картку заповнюють всі фахівці, які залучені до тимчасової команди.

До роботи з дитиною залучаються спеціалісти служб, установ та закладів, визначених Порядком міжвідомчої взаємодії щодо здійснення соціальної роботи та соціально-правого захисту дітей та сімей з дітьми, які опинилися в складних життєвих обставинах, а саме:

-        РјС–сцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;

-        РѕСЂРіР°РЅС–РІ внутрішніх справ;

-        Р·Р°РєР»Р°РґС–РІ та установ освіти С– науки;

-        РѕСЂРіР°РЅС–РІ праці та соціального захисту населення

-        СѓСЃС‚анов, закладів РѕС…РѕСЂРѕРЅРё здоров’я;

-        РїС–дрозділів кримінально-виконавчої інспекції Державного департаменту Р· питань виконання покарань;

-        СЃР»СѓР¶Р±Рё Сѓ справах дітей;

-        СѓРїСЂР°РІР»С–РЅСЊ, відділів Сѓ справах СЃС–Рј'С— та молоді (молоді та спорту);

-        С†РµРЅС‚СЂС–РІ соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Практичний психолог, соціальний педагог РЅРµ мають права РїРµСЂРµРґР°РІР°С‚Рё інформаційно-методичні матеріали особам, СЏРєС– РЅРµ уповноважені здійснювати психологічну діяльність, РЅРµ має права розкривати Р·РјС–СЃС‚ конкретної методики (Р·Р° винятком доступних СЂРѕР·'яснень правоохоронним С– СЃСѓРґРѕРІРёРј органам). РўРѕРјСѓ індивідуальну картку соціально-психологічного СЃСѓРїСЂРѕРІРѕРґСѓ дитини працівники психологічної служби закладу ведуть окремо С– надають членам тимчасової команди  рекомендації (Додаток 5).

Результатом розгляду випадку дитини є індивідуальний план супроводу дитини (Додаток 6), в якому визначено виконавців відповідно до їхніх функціональних обов’язків та терміни виконання. План заходів за потребою, але не менше одного разу на місяць, переглядається та узгоджується тимчасовою командою.

Індивідуальний план супроводу дитини, яка потрапила у складні життєві обставини, формується з урахуванням її проблем, потреб, переваг та обмежень. До індивідуального плану входять заходи, які базуються на результатах оцінювання, діагностики, спостереження за дитиною (Додаток 7).

Соціальний педагог РІРёРІС‡Р°С” соціальний статус дитини, вплив соціуму РЅР° С—С— поведінку, інтереси та здібності, надає інформаційні послуги РїСЂРѕ позашкільні освітні заклади та вживає невідкладних заходів щодо активного залучення дитини РґРѕ гурткової роботи.

Практичний психолог РїСЂРѕРІРѕРґРёС‚СЊ діагностику стану дитини, особливостей С—С— особистісного розвитку, Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” корекційно-відновлювальну та розвивальну роботу, бесіди, консультування дитини, батьків, РѕСЃС–Р±, СЏРєС– С—С… замінюють, інформує батьків щодо особливостей РІС–РєРѕРІРѕРіРѕ розвитку та виховання дитини.

Класний керівник (вихователь, куратор, керівник гуртка) Р·Р°Р±РµР·РїРµС‡СѓС” дитині психологічну РїС–РґСЂРёРјРєСѓ, створює сприятливі мікросередовище С– соціально-психоло­РіС–чний клімат Сѓ класі, РіСЂСѓРїС–. РЎРїСЂРёСЏС” розвитку навичок спілкування, допомагає дитині вирішувати проблеми, що виникають Сѓ спілкуванні Р· товари­С€Р°РјРё, педагогами, батьками. Надає РґРѕРїРѕРјРѕРіСѓ Сѓ навчальній діяльності, Р·'СЏСЃРѕРІСѓС” причини РЅРёР·СЊРєРѕС— успішності, забезпечує С—С… усунення. Підтримує постійний контакт Р· батьками дитини чи особами, СЏРєС– С—С… замінюють.

Медичний працівник Р·Р°РєР»Р°РґСѓ освіти вживає негайних РґС–Р№ для безпеки дитини, нормалізації С—С— емоційного стану, створює СѓРјРѕРІРё для комфортного та конфіденційного спілкування Р· дитиною, визначає доцільність проведення додаткового медичного огляду, направлення дитини РґРѕ закладу РѕС…РѕСЂРѕРЅРё Р·РґРѕСЂРѕРІ'СЏ.

Уся робота з дитиною та сім’єю, яка опинилася у складних життєвих обставинах, має проводитись з дотриманням принципу конфіденційності. У статті 10 Закону України «Про охорону дитинства» зазначено, що «розголошення чи публікація будь-якої інформації про дитину, що може заподіяти їй шкоду, без згоди законного представника дитини забороняється».Також недопустими є розголошення відомостей про особисте життя членів сім'ї, яка опинилась у складних життєвих обставинах, та іншої інформації особистого характеру.

Заклад освіти є не лише місцем, де навчаються діти, у ньому вони проводять значну частину свого життя. Педагогічні працівники не тільки покликані надати учням необхідні у житті знання, розвинути вміння та навички, вони здатні зробити справжні відкриття – відкриття цікавої, яскравої, талановитої особистості, здійснювати виховання високоморальної людини, захищати гідність кожної дитини.

Р—Р° дотримання законодавства щодо захисту прав дитини Сѓ закладі освіти відповідає адміністрація. РўРѕРјСѓ, Сѓ закладі має бути розроблено внутрішній механізм взаємодії учасників навчально-РІРёС…РѕРІРЅРѕРіРѕ процесу щодо попередження та виявлення випадків жорстокого поводження Р· дітьми, СЂРёР·РёРєС–РІ виникнення складних життєвих обставин, план  проведення профілактичних заходів.

РЈ закладах освіти необхідно створити РѕР±'єднання батьків, педагогів, представників громадськості С‰РѕРґРѕ забезпечення педагогічного впливу РЅР° дітей С–Р· сімей, СЏРєС– опинилися Сѓ складних життєвих обставинах, та схильних РґРѕ протиправних РґС–Р№, залучати РґРѕ цієї роботи соціальних працівників центрів соціальних служб.

Профілактична робота РІ закладі освіти проводиться РЅР° трьох СЂС–РІРЅСЏС…, Р° саме:

-        РїРµСЂРІРёРЅРЅР° (загальна просвіта суб’єктів навчально-РІРёС…РѕРІРЅРѕРіРѕ процесу щодо жорстокого поводження, насильства, захисту прав), що проводиться Р· педагогічними працівниками, медичним та господарським персоналом закладу освіти, учнями та С—С…РЅС–РјРё батьками;

-        РІС‚РѕСЂРёРЅРЅР° профілактика проводиться Р· дітьми та С—С…РЅС–РјРё сім’ями, Сѓ СЏРєРёС… виявлено ознаки СЂРёР·РёРєСѓ потрапляння РІ складні життєві обставини. Це цілеспрямована робота Р· окремими групами дорослих С– дітей Р· метою Р·РјС–РЅРё ставлення РґРѕ поводження Р· дітьми, формування гуманного ставлення дорослих РґРѕ дітей, життєвих СѓРјС–РЅСЊ, навичок дорослих С– дітей, роз’яснення сутності Р№ відповідальності Р·Р° жорстоке поводження Р· дітьми;

-        С‚ретинна профілактика проводиться Р· тими, хто постраждав РІС–Рґ жорстокого поводження, Р· метою навчання самозахисту.

Р—РјС–СЃС‚ просвітницької роботи Р· педагогічними працівниками закладу РѕСЃРІС–ти передбачає:

-        С–нформування щодо прав С– потреб дітей, особливостей взаємодії С–Р· сім’єю учня, недопустимості жорстокого поводження Р· дітьми;

-        С„ормування навичок виявлення ознак перебування дитини РІ складних життєвих обставинах та РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ реагування;

-        С„ормування толерантного ставлення РґРѕ дітей Р· СЂС–Р·РЅРёС… сімей;

-        РїРѕРїРµСЂРµРґР¶РµРЅРЅСЏ феномену професійного вигорання (навчання та організація правильного режиму роботи, відпочинку, консультації практичного психолога, наявність кімнати емоційного розвантаження).

Адміністрація закладу освіти забезпечує доступ кожного працівника закладу до наявних довідкових та інформаційно-методичних матеріалів щодо попередження складних життєвих обставин стосовно дітей та засобів їх усунення.

Просвітницька робота з учнями передбачає:

-        СЂРѕР·вЂ™СЏСЃРЅРµРЅРЅСЏ прав С– обов’язків дітей та дорослих;

-        С–нформування РїСЂРѕ сутність жорстокого поводження С– насильства та навчання РїСЂРѕ РїРѕСЂСЏРґРѕРє звернення РІ установи, організації Сѓ випадку потрапляння РІ такі ситуації;

-        РЅР°РґР°РЅРЅСЏ інформації РїСЂРѕ місцеві, регіональні, всеукраїнські та міжнародні телефони РґРѕРІС–СЂРё та обов’язкове розміщення цієї інформації РІ закладі освіти Сѓ місці, РґРѕ СЏРєРѕРіРѕ діти мають вільний та анонімний доступ;

-                РѕСЂРіР°РЅС–зація С– проведення заходів Р· формування навичок усвідомленого батьківства.

Класний керівник, вихователь, куратор, керівник гуртка зобов’язаний щорічно інформувати кожну дитину щодо переліку С—С— прав, викладених Сѓ Конвенції РћРћРќ РїСЂРѕ права дитини, Р° також ознайомити Р·С– змістом статті 10 Закону України «Про РѕС…РѕСЂРѕРЅСѓ дитинства», Сѓ СЏРєС–Р№ передбачено можливість  кожної дитини особисто звернутися РґРѕ органу РѕРїС–РєРё та піклування, служби Сѓ справах дітей, інших уповноважених органів для захисту СЃРІРѕС—С… прав.

РџСЂРё реалізації просвітницької роботи Р· батьками учнів або особами, СЏРєС– С—С… замінюють, особливу увагу необхідно звертати РЅР° інформування РїСЂРѕ права та потреби дітей, права та РѕР±РѕРІ'СЏР·РєРё батьків щодо дітей, особливості розвитку дітей, СЂРѕРґРёРЅРЅРѕРіРѕ виховання, неприпустимість жорстокого поводження Р· дітьми С– насильства Сѓ сім’ї  (сутність, наслідки, відповідальність); формування толерантності, комунікативних СѓРјС–РЅСЊ, навичок прийняття рішень, прогнозування, управління СЃРѕР±РѕСЋ. Формами профілактичної роботи Р· батьками С” лекторії, батьківські університети, батьківські Р·Р±РѕСЂРё, тренінги, соціальне інспектування СЃС–Рј'С—, школа батьківських почуттів, молодих батьків, індивідуальні та РіСЂСѓРїРѕРІС– консультації тощо.

РџСЂРё розробленні методичних рекомендацій були використані положення Інструкції для працівників закладів освіти щодо здійснення соціально-педагогічної роботи та  соціально-правого захисту дітей та С—С… сімей, СЏРєС– потрапили РІ складні життєві обставини (Представництво благодійної організації «Кожній дитині» РІ Україні).

Література

 

1.   Р‘ондарчук Рћ.Р†. Психологія девіантної поведінки : РєСѓСЂСЃ лекцій. – Рљ.: РњРђРЈРџ, 2006. – 88 СЃ.

2.   Р’иявлення, попередження С– розгляду випадків насильства та жорстокого поводження Р· дітьми : методичні матеріали. – Рљ. : Видавничий РґС–Рј «Калита», 2007. – 56 СЃ.

3.   Р”итяча бездоглядність та безпритульність: історія, проблеми, пошуки : навчальний РїРѕСЃС–Р±РЅРёРє / Р’. Рњ. Оржеховська, Р’. Р„. Виноградова-Бондаренко. – Рљ., 2004. – 178 СЃ.

4.   Р—наємо та реалізуємо СЃРІРѕС— права : навч.-метод. РїРѕСЃС–Р±РЅРёРє / РЎ. Р¤. Константінов, РЇ. Рњ. Квітка, Р–. Р’. Савич, Рќ. Рћ. Лещук. – Рљ. : Наш час, 2007. – 224 СЃ. 

5. Механізми взаємодії органів державної влади та неурядових організацій у протидії жорстокому поводженню з дітьми : навчально-методичний посібник / за ред. Левченко К. Б., Трубавіної І. М. – К. : Юрисконсульт. 2005. – 425 с.

6. Психологічна реабілітація дітей, які зазнали сексуального насильства : посібник до навчального відеокурсу. – ВГО «Жіночий консорціум України», 2005. – 44 с.

7. Тарасова Рў.Р’. Путівник класного керівника : методичний РїРѕСЃС–Р±РЅРёРє. / Рў. Р’.Тарасова,  Р’. Р†. Кириченко. – Тернопіль : «Терно-граф», 2006. – 224 СЃ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                    Додаток 1

 

Банк даних про дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах

в„– Р·\Рї

Прізвище, ім’я, по батькові дитини

Дата

народ-ження

Адреса прожи-вання

Інформація про батьків, соціальний статус дитини

Місце навчання

(навчальний заклад, клас (група)

Дата взяття на облік

Ознаки складних життєвих обставин

Вжиті заходи

Примітка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                          Додаток 2

Р–РЈР РќРђР›

обліку повідомлень про виявлену дитину чи сім’ю з дитиною/дітьми,

яка має ознаки складних життєвих обставин

 

_______________________________________________________

(заклад освіти)

______________________________________________________

Розпочато _________ 20__ р. № ________

Закінчено _________ 20__ р. № ________

в„– Р·\Рї

Дата, час надходження повідомлення, РІРёРґ  повідомлення (СѓСЃРЅРµ, РїРёСЃСЊРјРѕРІРµ)

Від кого надійшло повідомлення (прізвище, ім’я, по батькові, адреса фізичної особи, найменування, місцезнаходження юридичної особи, інше джерело інформації)

Стислий зміст повідомлення (відомості про дитину чи сім’ю з дитиною/дітьми, місцезнаходження, ознаки складних життєвих обставин)

Дата обстеження умов, у яких перебуває дитина чи сім’я з дитиною/ дітьми

Результати перевірки повідомлення про виявлену дитину чи сім’ю з дитиною/ дітьми,

яка має ознаки складних життєвих обставин

Вжиті заходи

Примітка

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

                                                                                                         Додаток 3

 

Бланк закладу освіти

 

 

 

 

 

ПОВІДОМЛЕННЯ

про виявлену дитину чи сім’ю з дитиною/дітьми,

яка має ознаки складних життєвих обставин

(необхідне підкреслити)

 

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

(прізвище, ім’я, РїРѕ батькові дитини  та/або членів сім’ї )

 

проживає/перебуває за адресою: ________________________________________________________________________________.

причина направлення повідомлення (ознаки складних життєвих обставин):__________________________________________________________________________________________________________

 

потреба у вжитті негайних дій:_____________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________.

 

документи, що додаються: ________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

___________________________________________________________________________

(посада, РїСЂС–звище, ім’я, РїРѕ батькові,  РїС–РґРїРёСЃ, контактний телефон РѕСЃРѕР±Рё, СЏРєР° направила повідомлення)

_______________________

Дата повідомлення, якщо не зазначено на бланку.

 

 


 

 

 

 

                                                                                                                                    Додаток 4

 

Індивідуальна картка дитини

 

Прізвище, ім’я РїРѕ батькові дитини  _______________________________________

Р С–Рє, місяць, число народження _________________________________________ 

Домашня адреса______________________________________________________

____________________________________________________________________

Стан здоров`я _______________________________________________________

____________________________________________________________________

Термін перебування в закладі освіти: з ___________________________________

Захоплення, інтереси дитини

____________________________________________________________________

Участь у позаурочних та позашкільних заходах

____________________________________________________________________

Шкідливі звички______________________________________________________

Пропуски занять, уроків (терміни, причини)

____________________________________________________________________

Відомості про батьків (ПІП, професія, місце роботи):

Батько______________________________________________________________________________________

Мати_______________________________________________________________________________________

Склад сім’ї: ____________________________________________________________________

Відвідування батьками або особами, які їх замінюють, закладу освіти

 (СЏРє часто, причина звернень, хто Р±СѓРІ ініціатором зустрічей)___________________

____________________________________________________________________

Житлово-побутові СѓРјРѕРІРё  ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

Взаємини дитини в сім’ї (із ким із членів сім’ї більше спілкується,

 РґРѕ РєРѕРіРѕ більше прихильна) ____________________________________________________

Вживання родичами алкоголю, наркотиків, їхні захворювання

___________________________________________________________________________________________

Проблеми родини

____________________________________________________________________

Утечі з дому_________________________________________________________

Проблеми (з точки зору дитини)

___________________________________________________________________________________________

Потреби дитини у правовому захисті

__________________________________________________________________________


 

 

 

 

                                                                                             Додаток 5

Індивідуальна картка соціально-психологічного супроводу дитини

 

1.Прізвище, ім’я, РїРѕ батькові дитини ____________________________________

2.Клас_________________

3.Дата народження_____________

4.Домашня адреса_____________________________________________________

5.Контактні телефони: _______________________________________________

6.Батьки:

мати:_______________________________________________________________

батько:_____________________________________________________________

7.Класний керівник___________________________________________________

8. Запит (від кого, короткий зміст)______________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

9.Р—РіРѕРґР° батьків РЅР° здійснення СЃСѓРїСЂРѕРІРѕРґСѓ (дата, РїС–РґРїРёСЃ) _____________________

____________________________________________________________________

10.Короткий анамнез:  ________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

11.Інтереси, схильності:_______________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

12. Діагностична робота з учнем

 

Дата проведення

Методика (автор, назва, спрямування)

Результат

Рекомендації

 

 

 

 

 

13. Робота з батьками (бесіди, зустрічі, консультації)

____________________________________________________________________________

 

14. Робота з педагогічними працівниками (консультації, рекомендації)

_____________________________________________________________________________

15.Результати проведення корекційно-розвивальної роботи з учнем

_______________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

16. Загальні рекомендації ______________________________________________


 

 

 

                                                                                                        Додаток 6

Індивідуальний план супроводу дитини,

яка потрапила у складні життєві обставини

Прізвище, ім’я, РїРѕ батькові дитини ___________________________________________

Дата звернення _________________

Координатор випадку_______________________________________________________

Склад тимчасової команди С–ндивідуальної підтримки дитини __________________________

 

Заходи

Відповідальний

Термін

Відмітка про виконання

Результа-тивність

Психологічні

- консультування;

- психолого-педагогічна діагностика;

- корекція та реабілітація;

- мінімізація наслідків травм від жорстокого поводження;

- інше.

 

 

 

 

Соціально-педагогічні

- просвітницька робота з сім’єю та дитиною;

- залучення дитини до позаурочних та позашкільних заходів, гурткової роботи;

- формування у дитини соціально важливих навичок;

- визначення та зниження ризиків впливу соціуму на дитину;

- індивідуальні консультації з навчальних предметів;

- С–нше.

 

 

 

 

Медичні

- організація медичного огляду

- відновлювальна  терапія;

- психіатрична допомога;

- профілактичні заходи;

- санаторно-курортне лікування;

- медичне спостереження;

- інше.

 

 

 

 

Юридичні

-      РґРѕРїРѕРјРѕРіР° Сѓ захисті прав та інтересів;

-      РїСЂРµРґСЃС‚авлення інтересів дитини Сѓ СЃСѓРґС–;

-      РґРѕРїРѕРјРѕРіР° РІ оформленні документів, пенсії, РѕРїС–РєРё тощо;

-      РІС–дновлення втрачених документів

 

 

 

 

Економічні (із залученням інших організацій, установ)

- РіСЂРѕС€РѕРІР° РґРѕРїРѕРјРѕРіР°;

- придбання ліків, вітамінів, продуктів харчування, одягу;

- інше.

 

 

 

 

Додаткові заходи (Р·Р° результатами перегляду результативності плану)

 

 

 

 


 

 

 

 

                                                                                                                         Додаток 7

Схема спостереження за поведінкою дитини

(карта Д. Скотта)

Спостереження Р·Р° поведінкою дитини проводить класовод, класний керівник, куратор, вихователь, РїС–Рґ керівництвом працівників психологічної служби. Практичний психолог, соціальний педагог узагальнюють результати діагностики, розробляють  рекомендації для педагогів, адміністрації закладу, батьків. Заповнені бланки спостереження зберігаються Сѓ практичного психолога.

Р†. РќР”  недовіра РґРѕ РЅРѕРІРёС… людей, речей, ситуацій. Це призводить РґРѕ того, що Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёР№ СѓСЃРїС–С… коштує дитині величезних зусиль.

 Р’С–Рґ 1 РґРѕ 11 менш СЏРІРЅС– симптоми, РІС–Рґ 12 РґРѕ 17  симптоми СЏРІРЅРѕРіРѕ порушення.

1. Розмовляє з вчителем лише тоді, коли перебуває з ним наодинці.

2. Плаче, коли їй роблять зауваження.

3. Ніколи не пропонує нікому жодної допомоги, але охоче надає її.

4. Дитина підлегла (погоджується на невиграшні ролі, наприклад, під час гри бігає за м'ячем, коли останні спокійно на це дивляться).

5. Надто тривожна, щоб бути неслухняною.

6. Говорить неправду через боязнь.

7. Любить, коли до неї виявляють симпатію, але не просить про це.

8. Ніколи не приносить учителю квітів або інших подарунків, хоч її товариші часто це роблять.

9. Ніколи не приносить і не показує вчителю знайдених нею речей або яких-небудь дрібниць, хоч її товариші часто це роблять.

10. Має тільки одного хорошого товариша і, як правило, ігнорує інших хлопчиків і дівчаток у класі.

11.Вітається з учителем лише тоді, коли той зверне на неї увагу. Бажає бути поміченою.

12. Не підходить до вчителя за власною ініціативою.

13.Надто сором'язлива, щоб просити про що-небудь (наприклад, про допомогу).

14. Легко стає нервовою, плаче, червоніє, якщо їй задають запитання.

15. Легко усувається від активної участі у грі.

16. Говорить невиразно, бурмоче, особливо, коли з нею вітаються.

ІІ. Р”  Депресія. РЈ легшій формі (симптоми 1-6) час РІС–Рґ часу спостерігаються СЂС–Р·РЅРѕРіРѕ СЂРѕРґСѓ перепади активності, Р·РјС–РЅР° настрою.

 РќР°СЏРІРЅС–сть симптомів 7 С– 8 свідчить РїСЂРѕ схильність РґРѕ роздратування С– фізіологічне виснаження.

 РЎРёРјРїС‚РѕРјРё 9-20 відображають гостріші форми депресії. Пунктам СЃРёРЅРґСЂРѕРјСѓ Р” зазвичай супутні виражені СЃРёРЅРґСЂРѕРјРё Р’Р’

 С– РўР’, особливо Сѓ крайніх формах депресії, що може свідчити РїСЂРѕ депресивне виснаження.

1. Під час відповіді на уроці дитина іноді старанна, іноді ні про що не турбується.

2.Залежно від самопочуття або просить про допомогу у виконанні завдань, або ні.

3. Ступінь старанності у навчальній діяльності змінюється майже щодня.

4. В іграх іноді активна, іноді апатична.

5. У вільний час іноді виявляє повну відсутність інтересу до будь-чого.

6. Виконуючи ручну роботу, іноді старанна, іноді ні.

7. Нетерпляча, втрачає інтерес до роботи по мірі її виконання.

8. Розлючена, іноді до нестями.

9. Може працювати сам-на-сам, але швидко втомлюється.

10. Для ручної роботи не вистачає фізичних сил.

11. Млява, не виявляє ініціативи (у класі).

12. Апатична, пасивна, неуважна.

13. Часто спостерігаються раптові и різкі спади настрою.

14. Рухи уповільнені.

15. Занадто апатична, щоби через що-небудь переживати (і, відповідно, ні до кого не звертається з проханням допомогти).

16. Погляд тупий і байдужий.

17. Завжди лінива і апатична в іграх.

18. Часто мріє наяву.

19. Говорить невиразно, бурмоче.

20. Викликає жалість (пригнічена, нещасна), рідко сміється.

ІІІ. РЈ. Занурення РІ себе.  Уникання контактів Р· людьми, самоусунення.

 Р—ахисне настановлення щодо Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёС… контактів Р· людьми, неприйняття РїСЂРѕСЏРІС–РІ любові  РґРѕ дитини.

1. Абсолютно ніколи ні з ким не вітається.

2. Не реагує на привітання.

3. Не виявляє доброзичливості до інших людей.

4. Уникає розмов, замкнена.

5. Мріє і займається чимось замість шкільних занять (живе в іншому світі).

6. Зовсім не виявляє інтересу до ручної роботи.

7. Не виявляє інтересу до колективних ігор.

8. Уникає інших людей.

9. Тримається осторонь від дорослих.

10. Зовсім ізолюється від інших дітей, до неї неможливо наблизитися.

11. Здається, немовби зовсім не помічає інших людей.

12. У розмові неспокійна, збивається з теми розмови.

13. Поводить себе подібно до настороженої тварини.

Р†V. РўР’  тривожність стосовно дорослих. Неспокій С– невпевненість Сѓ тому, чи цікавляться дитиною дорослі,

 С‡Рё люблять С—С—. Симптоми 1-6 - дитина намагається впевнитися, чи приймають, чи люблять С—С— дорослі.

 РЎРёРјРїС‚РѕРјРё 7-10 -  привертає РґРѕ себе увагу С– перебільшено домагається любові дорослих

. Симптоми 11-16  виявляє великий неспокій щодо того, чи приймають С—С— дорослі.

1. Дуже охоче виконує свої обов'язки.

2. Виявляє надмірне бажання вітатися з учителем.

3. Занадто балакуча (докучає своєю балаканиною).

4. Дуже охоче приносить квіти та інші подарунки вчителю.

5.Дуже часто приносить і показує вчителю знайдені нею предмети,квіти, малюнки тощо.

6. Занадто доброзичлива до вчителя.

7. Перебільшено багато розповідає вчителю про свої заняття у сім'ї.

8. Підлабузництвом прагне сподобатися вчителю.

9. Завжди знаходить привід зайняти вчителя своєю особою.

10. Постійно потребує допомоги і контролю з боку вчителя.

11. Домагається симпатії вчителя. Приходить до нього з різними дрібними справами, скаргами на товаришів.

12.Намагається монополізувати вчителя (займати його виключно власною персоною).

13. Розповідає фантастичні, вигадані історії.

14. Намагається зацікавити дорослих собою і здобути їх симпатію.

15. Надмірно стурбована тим, щоби зацікавити собою дорослих і здобути їхню симпатію.

16. Повністю усувається, якщо її зусилля не досягають успіху.

V. Р’Р’  РІРѕСЂРѕР¶С–сть РґРѕ дорослих. Симптоми 1-4 - дитина виявляє СЂС–Р·РЅС– форми неприйняття дорослих,

 С‰Рѕ можуть бути початком ворожості або депресії. Симптоми 5-9  - ставиться РґРѕ дорослих то вороже,

 С‚Рѕ прагне домогтися С—С… хорошого ставлення. Симптоми 10-17 -  відкрита ворожість, що виявляється

в асоціальній поведінці. Симптоми 18-24 - повна некерованість, звична ворожість.

1. Мінлива у настрої.

2. Виключно нетерпляча, окрім тих випадків, коли перебуває в гарному настрої.

3. Виявляє наполегливість у ручній роботі.

4. Часто перебуває в поганому настрої.

5. За відповідного настрою виявляє свою допомогу або послуги.

6. Коли РїСЂРѕ щось просить учителя, то буває С–РЅРѕРґС– дуже щирою, С–РЅРѕРґС–  байдужою.

7. Іноді прагне, а іноді уникає вітатися з учителем.

8. У відповідь на привітання може виражати злість або підозрілість.

9. Часом доброзичлива, часом  Сѓ поганому настрої.

10.Дуже мінлива в поведінці. Іноді здається, що вона навмисно погано виконує роботу.

11. Псує суспільну і свою власність.

12. Вульгарна мова, розповіді, вірші, малюнки.

13. Неприємна, особливо коли захищається від звинувачень стосовно неї.

14. Бурмоче під ніс, якщо чимось незадоволена.

15. Негативно ставиться до зауважень.

16. Часом і без утруднень говорить неправду без будь-якого приводу.

17. Раз чи два була помічена в крадіжці грошей, солодощів, цінних предметів.

18. Завжди на щось претендує і вважає, що несправедливо покарана.

19. Дикий погляд. Дивиться спідлоба.

20. Дуже неслухняна, не дотримується дисципліни.

21. Агресивна (кричить, погрожує, застосовує силу).

22. Охоче товаришує з так званими підозрілими типами.

23. Часто краде гроші, солодощі, цінні предмети.

24. Поводиться непристойно.

VI. РўР”  тривога стосовно дітей. РўСЂРёРІРѕРіР° дитини щодо сприйняття себе іншими дітьми.

Часом вона набуває форми відкритої ворожості. Всі симптоми однаково важливі.

1. Грає героя, особливо коли їй роблять зауваження.

2. Не може втриматися, щоби не грати перед оточуючими.

3. Схильна удавати із себе дурника.

4. Занадто смілива (ризикує без потреби).

5. Турбується про те, щоби завжди перебувати у злагоді з більшістю. Нав'язується іншим, нею легко керувати.

6. Любить перебувати у центрі уваги.

7. Грається виключно (або майже виключно) з дітьми, старшими за себе.

8. Домагається зайняти відповідальний пост, але побоюється, що не впорається з ним.

9. Вихваляється перед іншими дітьми.

10. Блазнює (корчить із себе блазня).

11. Шумно поводиться, коли вчителя немає в класі.

12. Одягається з викликом.

13. Із захватом псує суспільну власність.

14. Дурні вибрики в групі однолітків.

15. Наслідує хуліганським витівкам інших.

VІІ. Рђ  РЅРµСЃС‚ача соціальної нормативності (асоціальність). Невпевненість Сѓ схваленні дорослих,

 С‰Рѕ виявляється РІ СЂС–Р·РЅРёС… формах негативізму. Симптоми 1-5 - відсутність намагань сподобатися дорослим. Байдужість С– відсутність зацікавленості Сѓ гарних стосунках Р· РЅРёРјРё. Симптоми 5-9 Сѓ старших дітей можуть вказувати РЅР° певний ступінь незалежності.

 РЎРёРјРїС‚РѕРјРё 10-16 - відсутність моральної акуратності РІ дрібницях.

Симптом 16 - дитина вважає, що дорослі недоброзичливі, втручаються у її життя, не маючи на це права.

1. Не зацікавлена в навчанні.

2.Працює в школі лише тоді, коли над нею стоять або коли її примушують працювати.

3.Працює поза школою лише тоді, коли її контролюють або примушують працювати.

4. Не сором'язлива, але виявляє байдужість при відповіді на запитання вчителя.

5. Не сором'язлива. Але ніколи не просить про допомогу.

6. Ніколи добровільно не береться за жодну роботу.

7. Не зацікавлена у схваленні чи несхваленні дорослих.

8.Зводить до мінімуму контакти з учителем, але нормально спілкується з іншими людьми.

9. Уникає вчителя, але розмовляє з іншими людьми.

10. Списує домашні завдання.

11. Бере чужі книги без дозволу.

12. Егоїстична, любить інтриги, навмисно заважає гратися іншим дітям.

13. В іграх з іншими дітьми виявляє хитрість і непорядність.

14. Нечесний гравець (грає тільки для власної користі, обманює в іграх).

15. Не може дивитися прямо в очі іншому.

16. Потайлива і недовірлива.

VІІІ.ВД ворожість до дітей. (Від ревнивого суперництва до відкритої ворожості).

1.Заважає іншим дітям в іграх, підсміюється над ними, із задоволенням їх лякає.

2. Часом дуже недоброзичлива по відношенню до тих дітей, які не належать до тісного кола її спілкування.

3. Набридає іншим дітям, чіпляється до них.

4. Свариться, ображає інших дітей.

5. Намагається своїми зауваженнями створити певні труднощі в інших дітей.

6. Ховає або знищує предмети, що належать іншим дітям.

7. Здебільшого перебуває у поганих стосунках з іншими дітьми.

8. Чіпляється до слабкіших дітей.

9. Інші діти не люблять її або навіть не терплять.

10. Б'ється з дітьми (кусається, дряпається і т.п.).

ІХ. Рќ  невгамовність. Невгамовність, нетерплячість, нездатність РґРѕ роботи, що потребує посидючості, концентрації уваги С– міркувань.

 РЎС…ильність РґРѕ короткочасних С– легких зусиль. Уникнення довготривалих зусиль.

1. Дуже неохайна.

2.Відмовляється від контактів з іншими дітьми таким чином, що для них це дуже неприємно.

3. Легко мириться з невдачами у ручній праці.

4. В іграх зовсім не володіє собою.

5.Непунктуальна, нестаранна. Часто забуває чи губить олівці, книги, інші предмети.

6. Непослідовна, безвідповідальна у ручній праці.

7. Нестаранна у шкільних заняттях.

8. Занадто неспокійна, щоби працювати самостійно.

9. У класі не може бути уважною або тривало на чомусь зосередитися.

10. Не знає, що із собою робити. Ні на чому не може зупинитися хоча б на відносно нетривалий термін.

11.Занадто неспокійна, щоби запам'ятовувати зауваження або вказівки дорослих.

РҐ. ЕН  емоційна напруга. Симптоми 1-5 свідчать РїСЂРѕ емоційну незрілість дитини, 6-7  РїСЂРѕ серйозні страхи, 8-10  РїСЂРѕ РїСЂРѕРїСѓСЃРєРё С– непунктуальність.

1. Грає іграшками, занадто дитячими для її віку.

2. Любить ігри, але швидко втрачає інтерес до них.

3. Занадто інфантильна у мові.

4. Занадто незріла, щоби прислуховуватися і слідувати вказівкам.

5. Грає виключно (переважно) з молодшими дітьми.

6. Занадто тривожна, щоби зважитися на що-небудь.

7. Інші діти чіпляються до неї (вона є козлом відпущення).

8. Часто підозрюється у тому, що прогулює уроки, хоч насправді намагалася це зробити лише раз чи два.

9. Часто запізнюється.

10. Залишає окремі уроки.

11. Неорганізована, незібрана.

12. Поводиться у групі (класі) як стороння, знедолена.

РҐР†. РќРЎ  РќРµРІСЂРѕС‚ичні симптоми. Гострота С—С… може залежати РІС–Рґ РІС–РєСѓ дитини, РІРѕРЅРё також можуть бути наслідком порушення, що вже існувало РґРѕ того.

1. Заїкається, запинається. Важко витягнути з неї слово.

2. Говорить безладно.

3. Часто моргає.

4. Безцільно рухає руками. Різноманітні тики.

5. Гризе нігті.

6. Ходить, підстрибуючи.

7. Смокче палець (старше 10 років).

ХІІ. РЎ  несприятливі СѓРјРѕРІРё довкілля.

1. Часто відсутня у школі.

2. Не буває у школі по декілька днів поспіль.

3. Батьки свідомо обманюють, виправдовуючи відсутність дитини у школі.

4. Вимушена залишатися вдома, щоби допомагати батькам.

5. Неохайна, замазура.

6. Виглядає так, немовби дуже погано харчується.

7. Значно поступається привабливістю іншим дітям.

ХІІІ. РЎР   сексуальний розвиток.

1. Дуже ранній розвиток, чутливість до протилежної статі.

2. Затримки статевого розвитку.

3. Виявляє збочені схильності.

РҐР†V. Р Р’  СЂРѕР·СѓРјРѕРІРёР№ розвиток.

1. Сильно відстає в навчанні.

2. Занадто відстає Сѓ розвитку РІС–Рґ  однолітків.

3. Зовсім не вміє читати.

4. Величезні недоліки у знанні математики.

5. Зовсім не розуміє математики.

6. Інші діти ставляться до неї, як до дурника.

7. Просто нерозумна.

РҐV. Р‘  С…РІРѕСЂРѕР±Рё С– органічні порушення.

1. Неправильне дихання.

2. Часті застуди.

3. Часті кровотечі з носу.

4. Дихає через рот.

5. Схильність до захворювань вух.

6. Схильність до шкірних захворювань.

7. Скаржиться на часті болі у шлунку і нудоту.

8. Часті головні болі.

9. Схильність до надмірного збліднення або почервоніння.

10. Хворобливі, почервонілі віки.

11. Дуже холодні руки.

12. Косоокість.

13. Погана координація рухів.

14. Неприродні пози тіла.

РҐVР†. Р¤  фізичні порушення.

1. Поганий зір.

2. Слабкий слух.

3. Занадто маленькій зріст.

4. Надмірна повнота.

5. Інші особливості будови тіла.

Бланк спостереження

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

РќР”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЈ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РўР’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р’Р’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РўР”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рђ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р’Р”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рќ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЕН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РќРЎ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЎ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЎР 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р Р’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р‘

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р¤

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Реєстрація
Логін
Пароль
Реєстрація
Опитування


 

 

 

 
 
 
 
 
Запитання | Адміністратор
Інформаційний супровід: pressa1@rv.gov.ua Тех. підтримка: forweb@rv.gov.ua  ©  Рівненська обласна державна адміністрація
Безкоштовна гаряча лінія ГО «Донбас SОS»

Майбутня професія - ЗАХИСНИК ВІТЧИЗНИ

Млинівський районний військовий комісаріат проводить відбір кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах (ВВНЗ)....